Flyability lanceerde zijn Elios 3 Surveying Payload in oktober 2023. Doel? Een LiDAR payload in de markt zetten met een echte meerwaarde voor de Elios 3. Het toestel heeft namelijk functies die een grotere gegevensdekking, mappingsefficiëntie en nauwkeurigheid mogelijk maken.
Droprise is helemaal overtuigd van de impact van deze technologie en het rendement op de investering ervan. Alleen wilden we dit ook kunnen bewijzen aan potentiële klanten. Daarom werkten we met Flyability samen om een lange brug in België in kaart te brengen.
Voordelen in een notendop
- Veiligheid
De Survey Payload verzamelde gegevens over de volledige 600 meter van de brug. En inspecteerde hierbij nauwkeurig gebieden die normaal op hoogte bereikt zouden moeten worden. De drone vloog bovendien op een veilige manier die het verkeer niet afleidde. - Efficiëntie
De Elios 3 deed deze buiteninspectie in slechts 4 vluchten én in minder dan 1 dag. Hierbij werd het verkeer niet gehinderd. En werd meteen ook bepaald of er onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. - Nauwkeurigheid
De landmeetlading kan meer dan 90% van de gegevens tot op 1 centimeter nauwkeurig verzamelen. Hierdoor zijn de resultaten zeer gedetailleerd en nauwkeurig.
Elios 3 LiDAR payloads begrijpen
Voor professionele drone-inspecteurs en landmeters zijn er twee LiDAR payloads die compatibel zijn met de Elios 3. Zij maken hun keuze op basis van wat het beste bij hun behoeften past.
Zo is er de standaardconfiguratie met de Rev 6.2 LiDAR. Deze is beter geschikt voor projecten waarbij een algemeen overzicht van een gebied met gemiddelde nauwkeurigheid nodig is.
De landmeetkundige payload daarentegen is op maat gemaakt voor inspecties of metingen waarbij nauwkeurigheid van zeer groot belang is. Met z’n Rev 7 LiDAR is hij het meest geschikt om uitdagende en complexe omgevingen in kaart te brengen. Denk hierbij aan ondergrondse mijnen, rioleringen of andere projecten waar centimeternauwkeurige resultaten extreem belangrijk zijn.
Met deze nieuwe payload kunnen gegevenslacunes in uitdagende omgevingen overbrugd worden dankzij betere fysieke mogelijkheden en de partnerverwerkingssoftware FARO Connect. Droprise vond de mogelijkheden van de landmeetlading alvast indrukwekkend. Tijdens tests was meer dan 90% van de verzamelde gegevens tot op 2 centimeter nauwkeurig, met 1,3 miljoen gescande punten per seconde en een bereik tot 100 meter. De gegevensverwerking met FARO Connect zorgde er dan weer voor dat puntenwolken automatisch samengevoegd konden worden. En zorgde voor een automatische ruisonderdrukking dankzij verwerkingsinstellingen die ontworpen zijn voor de drones van Flyability.
Een snelwegbrug in kaart brengen zonder het verkeer te hinderen
Droprise is sinds 2019 een Flyability reseller en partner. We zagen de evolutie van de Elios drone. Dus besloten we om het nieuwste paradepaardje van Flyability aan een test te onderwerpen.
De brug die we gingen inspecteren, werd gebouwd in 2014 en ligt deels boven water waar dagelijks schepen doorheen varen. Er worden geen structurele problemen verwacht voor zo’n nieuwe brug. Maar we zouden nooit aan de onderkant ervan komen voor de inspectie zonder speciale steigers boven het water te bouwen. Hierdoor is dit de ideale testlocatie voor de Elios 3.
Bij het in kaart brengen van de snelwegbrug, was het belangrijk dat we het verkeer niet zouden afleiden. Daarom voerden we geen vluchten direct boven het onder spanning staande brugdek uit. Toch slaagden we erin om de volledige brug na te bootsen binnen het gewenste onderzoeksgebied.
LiDAR brug
We voerden het onderzoek dus uit met de Elios 3 Surveying Payload. Een team van piloten van Droprise en Flyability kreeg toestemming om belangrijke elementen rondom de brug, op een druk gedeelte van de snelweg, te inspecteren. Het doel was om een 3D-model te maken op basis van gegevensverzameling onder en naast de structuur.
Methodologie
Een onderzoek met de Elios 3 bood de mogelijkheid om de kwaliteit van de gegevens en de veelzijdigheid van de toepassing te demonstreren. De Elios 3 gebruikt tijdens de vlucht geen GPS maar een visuele camera (VIO) en LiDAR-stabilisatie om zichzelf te leiden. Bovendien is hij compatibel met Remote ID, essentieel in sommige wereldwijde markten. Het feit dat de Elios 3 geen GPS gebruikt, heeft als voordeel dat hij het GPS-signaal tijdens een vlucht niet kan verliezen. Zo kan de drone dicht bij of zelfs onder een brug vliegen, daar waar andere drones de GPS-verbinding zouden verliezen. Dit benadrukt de meerwaarde van de Elios 3 dankzij zijn duidelijke resultaten en uitgebreide mogelijkheden.
Zoals je eerder las, mocht het verkeer voor deze inspectie niet stilstaan. Daarom moesten we ervoor zorgen dat we de drone op een manier bestuurden die autobestuurders niet zou afleiden of zelfs in gevaar brengen. In die optiek kozen we ervoor om onder een specifieke hoogtehoek ten opzichte van de weg te vliegen en niet direct erboven.
De brug die we onderzochten, is 600 meter lang. We inspecteerden die vanuit meerdere hoeken in slechts 4 vluchten. Voorzichtigheid was geboden, want de piloot mocht de snelweg niet oversteken tijdens de inspectie. En moest toch zo dicht mogelijk langs de onderkant van de brug vliegen om alle gegevens te verzamelen. Aangezien de Rev 7 LiDAR maar liefst 1,5 miljoen punten per seconde opneemt, hadden we een zeer dichte puntenwolk als resultaat. Dankzij het FlyAware live model konden we zo zien dat we nog steeds een zeer uitgebreid beeld van de brug hadden. Vervolgens verwerkten we de resultaten met FARO Connect. Zo konden we alle vluchten op elkaar afstemmen en de brug opnieuw in 3D maken.
Resultaten van een drone-inspectie van een brug
De puntenwolk van de brug die we met deze vluchten genereerden, toont een grote helderheid en detail van de structuur. Het biedt ons tegelijkertijd een uitgebreid beeld, ondanks het feit dat er slechts gegevens vanuit bepaalde hoeken verzameld werden.
Bij Droprise is het doel alvast geslaagd. Wij kunnen deze video gebruiken om de kwaliteit van de verworven gegevens te demonstreren bij potentiële klanten. Deze test case is specifiek heel interessant voor grote infrastructuurbeheerprojecten in het ganse land. We zijn dan ook van plan om in de toekomst een vervolgvlucht te maken. Hierbij zullen we gebruik maken van de verhoogde nauwkeurigheid van de Surveying Payload en de geautomatiseerde georeferentie van FARO Connect. Met die laatste kunnen we het digitaliseringsproces stroomlijnen en een centimeternauwkeurig, gelokaliseerd model van de brug maken.